FAQ over BSAE Lidmaatschap

Veelgestelde vragen over het lidmaatschap bij BSAE en de antwoorden daarop vind je hier.

Hoe draag ik als BSAE-lid mijn steentje bij tot een waardevolle community van verenigingsdirecteurs, ondersteuning van collega-verenigingsdirecteurs, en tot het krijgen van meer erkenning voor de verenigingsprofessional?

Als BSAE-lid draag je je steentje bij door regelmatig meetups of events van BSAE bij te wonen en actief je ervaringen en kennis te delen met je concullega’s. Door BSAE ook regelmatig bij niet-leden in de aandacht te brengen help je mee aan het opbouwen van erkenning en ondersteuning voor het beroep. Wil je meer doen en nog actiever betrokken zijn bij de vereniging? Dan kan je het secretariaat steeds contacteren om een voorstel te doen (josefien@bsae.be).

Wat gebeurt er als ik lid geworden ben?

Heeft u zich ingeschreven als lid? Dan krijgt u na het betalen van de lidmaatschapsbijdrage uw login voor de BSAE-website. Vanaf dat moment krijgt u ook de maandelijkse nieuwsbrief ‘BSAE Insight’ en de BSAE-ledenberichten. In de eerstvolgende dagen mag u ook een de BSAE Essentials in uw mailbox verwachten (pdf-boekje met basisinfo voor de verenigingsmanager/boekentips/tips en tricks,…). Bij de eerstvolgende bijeenkomst die je bijwoont ontvang je ook onze BSAE-pin.
 

Wat kan ik eigenlijk verwachten van een BSAE-bijeenkomst?

De BSAE-bijeenkomsten zijn geen formele, saaie bedoeningen. Doorgaans word je met een glaasje en hapje ontvangen en is er tijd voor een eerste kennismaking met andere leden of tijd om bij te praten met bekenden. Vervolgens gaan we over tot de eigenlijke sessie. We werken sterk vanuit interactie. Er wordt ruim tijd voorzien om het thema van de masterclass of opleiding ook in groep te bespreken. Het is de bedoeling om praktijkervaringen te delen.

Wie zijn mijn collega-leden? Ik wil graag wat meer over hen weten voor ik naar de eerste bijeenkomst kom.

Wil je meer weten over je collega-leden. Dat kan heel gemakkelijk. Als kersvers BSAE-lid krijg je een login toegestuurd, waarmee je op de website in de ledendatabase van BSAE kan grasduinen. Je komt er te weten wie de leden zijn, voor welke organisatie ze werken, wat hun studie- en werkachtergrond is, waarover ze willen bijleren binnen BSAE, informatie over hun organisatie, … Wij zijn ervan overtuigd dat het doornemen van deze databank u zeker interessante contacten kan opleveren.

Kan ik meewerken aan het ledenblad van BSAE?

BSAE-leden zijn preferente aanspreekpunten om aan artikels mee te werken. Dat spreekt voor zich. Momenteel zijn er al enkele leden die een column schrijven voor het ledenblad. Als je op regelmatige basis een stuk wil schrijven voor het ledenblad, staan we daar zeker voor open. Natuurlijk lezen we graag jullie stukken na, en wordt gecheckt of de inhoud gepast is voor het magazine. Er zijn ook enkele pagina’s voorzien om nieuws binnen jullie organisaties in de kijker te stellen; nieuwe medewerkers, voorzitters, een interessant project of succesvolle mediacampagne, … Laat het ons weten (josefien@bsae.be) en we nemen het op in ons ledennieuws. We verspreiden trouwens ook nieuws van uw organisatie via Twitter en de nieuwsbrief voor leden.

Kan ik ook BSAE-bestuurder worden? Wat zijn de vereisten?

Ieder BSAE-lid kan bestuurder worden. Zetelen in de Raad van Bestuur kan besproken worden op simpel verzoek bij gedelegeerd bestuurder, Marc Mestdagh. Wij vragen kandidaat-bestuurders enthousiasme, betrokkenheid en de wil om ervaringen en kennis te delen met hun collega’s. Het is aangewezen om minstens op 3 Raden van Bestuur (4 per jaar) aanwezig te zijn. Zo kunnen we maximale input krijgen van onze bestuursleden. Voel je dus drang om een nog grotere rol te spelen in de sensibilisering van verenigingsmanagement in België? Neem gerust contact op via info@bsae.be.