Over welke eigenschappen moet een goede lobbyist voor een belangenvereniging beschikken?

08-05-2018

Over welke eigenschappen moet een goede lobbyist beschikken volgens FEBEG, de Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven? Een lobbyist moet agile, trusted, solution driven en connected zijn. Dit zijn niet toevallig ook de waarden van FEBEG als organisatie. 

  • AGILE Wendbaar. Het gaat er om dat je snel moet kunnen inspelen op vragen. Als organisatie en als persoon moet je flexibel zijn. Als er vandaag een vraag van een kabinet komt, moet je daar zo snel mogelijk maar onderbouwd proberen op antwoorden. Het flexibel zijn, luisteren met een open geest en proberen samenwerken hoort hier ook bij. Nu zijn er 4 regulatoren, 4 administraties etc. voor onze sector. Wij hopen altijd dat er in de 3 regio’s dezelfde oplossing komt en dat komt erop neer dat de personen die de dossiers opvolgen toch ook onderling overleggen om toch te proberen naar dezelfde oplossingen te gaan in de gewesten.
     
  • TRUST Vertrouwen. Je moet geloofwaardig zijn, als je met oplossingen komt die ongeloofwaardig zijn dan worden ze meestal gewoon genegeerd. Integriteit en transparantie horen daar ook bij. We zitten in een vereniging met allemaal concurrenten van elkaar, met traditioneel maar 2 producten: elektriciteit en gas. Dus dan moet je naar de leden toe ook heel open zijn over wat er gezegd en gedaan wordt. Om geloofwaardig te zijn heb je ook expertise nodig en moet je kunnen uitleggen waarom je iets vraagt en waarom iets belangrijk is.
     
  • SOLUTION DRIVEN Oplossingsgericht. Als je alsmaar neen zegt, ben je snel uitgesproken. Positief en constructief denken is essentieel. Je vertrekt van de impact die iets kan hebben, welke alternatieven er zijn welke rol je kunt spelen. Je moet samen met de stakeholders (overheden, administraties, anderen) werken aan een gedragen oplossing. De uitvoering ligt immers bij de andere partijen.
     
  • CONNECTED. Verbonden zijn met de maatschappij. Luister naar wat politici, klanten of andere stakeholders zeggen. Anticiperen: “Wat zijn de trends en kunnen we daarop inspelen?” Niet alleen de bedrijven, maar ook FEBEG moet permanent de trends volgen op alle vlakken en er een antwoord proberen op bieden. FEBEG moet geconnecteerd blijven met de eigen leden, de politiek en de maatschappij om impact te hebben
     

In de editie van Community magazine van juli 2018 leest u het volledige artikel met Marc Van Den Bosch, general manager FEBEG, en Stéphane Bocqué, communication manager.

Zelf meer weten over hoe meer impact krijgen op het ingewikkelde labyrint van het besluitvormingsproces? Neem dan deel aan de BSAE Masterclass Lobby & Public Affairs op 29 mei 2018, met expert Olivier Charon en een case door Werner Annaert, directeur van GO4Circle, bedrijfsfederatie van de circulaire economie.