BSAE Academy

De BSAE Academy biedt unieke opleidingen en ontwikkelingstrajecten voor alle verenigingsprofessionals, verenigingsmanagers, directeurs en hun medewerkers en iedereen actief als 'verbindingsprofessional'. De Academy heeft een gerichte en concrete focus op verenigingsmanagement en werken in een context met leden. En is opgebouwd op basis van een uniek Body of Knowledge met volgende thema's: governance, strategie, ledenbinding, HR-beleid, communicatie en marketing, organisatiebeheer, lobby, kennismanagement en events/aanbod/diensten.

De BSAE Academy bestaat uit Masterclasses met experten, hands-on workshops, terugkommomenten om extra te sparren met andere professionals, infosessies over actuele issues én BSAE Expedities waar je samen met andere leden, experten en BSAE 'werkt aan je eigen werk', je organisatie versterkt én bijdraagt aan de ontwikkeling van verenigingsmanagent. De Proud to be Pro - basisopleidingen reiken je de essentials van verenigingsmanagement en als -professional aan (ook in-house). Meer dan 12 opleidingspunten verzameld? Dan mag je je Certified Association Professional (CAP) noemen!

Hieronder kan je je inschrijven voor het geplande aanbod. Vragen over je inschrijving? Contacteer josefien@bsae.be.

Alle hieronder aangekondigde opleidingen gaan door bij voldoende aantal deelnemers. Wanneer omwille van de maatregels rond het coronavirus nodig, bieden we de opleidingen aan via online-format. Dit wordt wanneer aan de orde aangepast en wie reeds inschreef informeren we persoonlijk.

Heb je vragen over de inhoud van het aanbod? Als deelnemer of als vormings/opleidingsverantwoordelijke voor je team.
Heb je suggesties of worstel je met vragen over een van de thema's?
Neem dan zeker contact met David, Community Facilitator BSAE via david@bsae.be.

 

Opleidingen voor alle verenigingsprofessionals

  • Workshop 'Online ledenbijeenkomsten begeleiden' (Online)

    Verenigingen vergaderen en brengen leden samen in meetings. Dat is zo goed als onze kernwerking. Als verenigingsprofessional wil je niet dat meetings met bestuurders of bijeenkomsten met leden ‘eenrichtingsverkeer’ zijn. Maar hoe pak je dat aan via videotools en in online meetings? Deze tijden moet er snel geschakeld worden : voor meetings op korte termijn of om het aanbod naar de nabije toekomst aan te passen.

  • Masterclass 'Communitybuilding' (Online)

    Hoe verzoenen we de ‘What’s in it for me?’-vraag van het lid met het collectieve belang dat de organisatie nastreeft? Het antwoord zit hem in de manier waarop we de leden binden en verbinden, niet enkel aan de organisatie, maar ook aan mekaar en aan de buitenwereld. Hoe we dat doen is de kern van deze inspiratiesessie!

  • Workshop Strategische projectnota’s toekomstgericht, met leden en in 'telewerk-tijden’ (Online)

    Het zijn ongeziene tijden. Ook voor verenigingsprofessionals. Enerzijds zijn er urgente taken om de sector te ondersteunen. Maar er komt ook een toekomst aan. De vraag ‘wat hierna?’ wordt al gesteld. Meer dan ooit zal daarvoor moeten rekening gehouden met nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen. Ook voor de werking van een ledenvereniging, sector- of beroepsorganisatie. Daar komt bij dat we zo’n strategische oefening over een bepaald event, bepaalde dienst of project in samenspraak met bestuurders of actieve leden willen doen. Hoe pak je dat aan?

  • Workshop Interne Communicatie in teams van verenigingsprofessionals (Online)

    Interne communicatie is belangrijk. En dat geldt ook voor ledenverenigingen. De focus van de workshop ligt op interne communicatie in een team van verenigingsprofessionals (eventueel uitgebreid naar de groep van actieve bestuurders) en de eigenheid hiervan: hele kleine teams met medewerkers met verschillende rollen (administratie, communicatie, …) of grote(re) teams met departementen, afstemming tussen experten/staf, secretariaat en communicatie- of eventmedewerkers, teams met medewerkers van het eerste uur en (jonge) nieuwkomers, de communicatielijnen naar actieve bestuurders, … Met praktijkcase van APB, Great Place To Work, …

  • Masterclass Vereniging 3.0 met Ivan Pouwels

    Het model vereniging 3.0 bestaat nu enkele jaren. Het is een inzichtelijk en handig denkkader om als ledenvereniging te gebruiken om een route naar de toekomst te ontwikkelen en een antwoord te bieden op trends waar een antwoord op moet gevonden worden in de werking.

  • Masterclass 'Governance' (Gentbrugge)

    Het bestuur en het bureau of secretariaat als tandem … Over de relatie en samenwerking professionals en bestuur.
    We brengen de uitdagingen in kaart en verkennen opportuniteiten die zowel de professionals in de vereniging als de bestuurders én de volledige organisatie ten goede komen.

  • Workshop straffe opleidingen én de troeven van webinars (Mechelen)

    Het aanbieden van vormingen, workshops ... behoort tot de kernwerking van veel verenigingen. Maar waarom slaan bepaalde opleidingen wel aan en andere niet? En wat zouden de troeven zijn van webinars of video?

    Dit is de nieuwe datum van opleiding die eerst op 17 maart gepland stond en werd verplaatst o.w.v. de corona-maatregels.

  • Workshop Expedities - Zuurstof voor je ledenbijeenkomsten (Laat je interesse weten - we plannen samen met jullie een moment)

    Wil je zuurstof geven aan een bestaande groep binnen jouw vereniging (bv. Bestuur, adviesraad, Werkgroep, Commissie, Taskforce, lokale kring …) of denk je eraan om een nieuwe groep op te starten, dan is het zeker zinvol om hiervoor de methodiek van ‘Expeditie’ aan te wenden. Je zet ten volle in op de kennis en kracht van de leden, met als doel de persoonlijke ambities te verbinden aan de wil om samen met anderen een wezenlijk verschil te maken. De leden worden er beter van, maar ook de vereniging. Het voordeel van de methodiek is dat heel wat onderdelen makkelijk toepasbaar zijn op elke vergadering of bijeenkomst.

    Interesse? Laat het ons weten. We leggen een datum voor deze workshop vast samen met de geïnteresseerden.

  • Workshop 'een strategische oefening samen met leden' (Laat je interesse weten - we plannen samen met jou een moment)

    Bezig met of plan je een strategische oefening in je vereniging? Een groot project, een verandertraject, een nieuwe strategische nota of beleidsplan, een groot strategisch event, …? Hoe laat je zo'n proces goed verlopen, sámen met bestuur, team, leden …?

    Interesse? Laat het ons weten. We leggen een datum voor deze workshop vast samen met de geïnteresseerden.

  • Workshop Contentstrategie en social media in een ledenvereniging (Brussel)

    Communicatie vergt planning. Via welke social media-kanalen bereik je leden? Waar ga je in interactie met leden? Wat communiceer je op de verenigingspagina en wat met de accounts van de verenigingsprofessionals of actieve leden? Hoe kom je tot een contentstrategie- en kalender voor je digitale media die haalbaar, efficiënt en doeltreffend is voor je ledenvereniging en team?

  • Workshop lobby en belangenbehartiging. De troeven van internetactivisme en iedereen digitaal! (Brussel)

    Een nieuwe organisatietype krijgt vorm via internetactivisme, zoals MoveOn in de Verenigde Staten, GetUp! in Australië en de Goede Zaak in Nederland. Via crowdsourcing en crowdfunding kunnen dit soort groepen rekenen op input voor hun politieke agenda’s en geld voor het financieren van hun campagnes.

  • Workshop Visueel communiceren voor verenigingsprofessionals (Leuven)

    Tijdens deze workshop leer je communiceren en werken met meer impact dankzij visualisatie. Je leert in de praktijk hoe je inleidingen of verslagen van vergaderingen, teamoverleggen, opleidingen ... visueel communiceert. Karl Mortier wijdt je als Visual Problemsolver in in de wereld van visualisatie, of hoe inhoud uit te beelden.

  • Workshop LinkedIn voor verenigingsprofessionals

    LinkedIn is véél meer dan een netwerkkanaal. Het is hét online medium bij uitstek om als verenigingsprofessional en ledenorganisatie expertise te delen, relaties met leden/stakeholders op te bouwen en onderhouden en je community te versterken.