Met goede leerervaringen bereik je meer leden (door D2L)

zondag 04 oktober 2020

Professionals profiteren op meerdere gebieden van lidmaatschap van een ledenorganisatie, zoals toegang tot leren en ontwikkelen en de mogelijkheid om met vakgenoten te ontmoeten. Traditioneel betekenen ontwikkelen en netwerken voor veel ledenorganisaties face-to-face evenementen: grote conferenties, seminars, en trainingssessies. De laatste jaren zijn de verwachtingen van leden veranderd en wordt online leren steeds meer gewaardeerd. De noodzaak voor verenigingen om online leren te kunnen aanbieden is dit jaar nog sterker gegroeid naar aanleiding van de coronavirus-uitbraak.

door Danny van Kuijk van D2L

Verbeteren van het opleidingsaanbod

d2l_webinar_0.pngLeren en ontwikkelen (L&O) is uitgegroeid tot een van de belangrijkste focuspunten van veel ledenorganisaties voor zowel bestaande als nieuwe leden. Steeds meer professionals zijn daarnaast verplicht om jaarlijks een specifieke hoeveelheid permanente educatie te volgen ter ondersteuning van hun professionele ontwikkeling, vaak gekoppeld aan hun vakbekwaamheidseisen. Leden verwachten deze mogelijkheden dan ook van hun lidmaatschap.

Het kunnen bieden van het juiste L&O aanbod is essentieel om nieuwe leden te werven en bestaande leden te behouden. Een betere online leerervaring betekent meer dan alleen een online conferentie opzetten. Een congres van twee dagen kan niet simpelweg worden vertaald naar online bijeenkomsten, aangezien het werken in groepen en netwerken essentiële onderdelen zijn van geslaagde congressen. Zelfs live online trainingen voldoen niet altijd aan de individuele behoeften van leden wat betreft inhoud en tempo.

Variatie in de manier waarop training wordt aangeboden is dus essentieel. Dit houdt o.a. in het bieden van bite-sized learnings gedurende een langere periode.  Om alle leden te kunnen bereiken, dus ook bij grotere aantallen, moeten trainingen schaalbaar worden geboden. Een goed digitaal leeraanbod hoeft dan ook niet beperkt te zijn tot een bepaalde geografie, wat betekent dat zowel leden in het binnen- als in het buitenland van de leermogelijkheden gebruik kunnen maken.  Zeker in de huidige situatie waarbij niet-essentiële verplaatsingen worden ontmoedigd.
 

Het leerplatform

Een leerplatform (LMS) stelt ledenorganisaties in staat om leren en ontwikkelen aan te laten sluiten bij een breed scala leervormen.  Een LMS maakt het mogelijk om door middel van multimedia leerervaringen te kunnen aanbieden die de ontwikkeling van een veelvoud van skills en competenties ondersteunen, ook wanneer dit praktijkoefeningen en samenwerking vereist.

Neem bijvoorbeeld een training om moeilijke gesprekken te voeren. Dit is een belangrijke vaardigheid in een groot aantal beroepssectoren zoals gezondheidszorg en human resources, en voor leidinggevend personeel. Het ontwikkelen van deze bekwaamheid houdt o.a. in het kunnen beoordelen van inhoud (tekst of video), toetsen van begrip, toepassen van het geleerde, terugkoppeling ontvangen, en verbeteren van de bekwaamheid.

Een leerplatform structureert de leerervaring van leden met het doel ze te helpen deze, en vele andere, bekwaamheden te verwerven d.m.v.:

  • Het aanbieden van content in verschillende formaten
  • Toetsing via quizzen & opdrachten
  • Trainees kunnen video-opnames maken van zichzelf tijdens het uitvoeren van een praktijkopdracht en daarop terugkoppeling krijgen door zowel docenten, mentoren als studiegenoten
  • Gamification in de vorm van badges en certificaten om leden te stimuleren en betrokken te houden
  • Leden kunnen leren van hun trainers en van elkaar via peer coaching en gefaciliteerde discussiefora.

Samenwerking en het gebruik van verschillende tools dragen bij om de interesse van leden in leren en persoonlijke ontwikkeling vast te houden en bieden o.a. de volgende voordelen voor ledenorganisaties:

  • Een opleidingsaanbod van hoge kwaliteit tegen betaling of als onderdeel van het ledenpakket
  • Flexibele leer- en ontwikkelingsmogelijkheden om nieuwe leden te werven en bestaande leden te behouden
  • Gedetailleerde data-analyses voor inzicht in de leervoortgang van leden en wat er nodig is om hen te helpen om hun gewenste leer & ontwikkeldoelen te bereiken
  • Continue ledenbetrokkenheid aangezien leden het gehele jaar door bezig zijn met het vastleggen van hun permanente educatieresultaten.


Een naadloze gebruikservaring

Leden hebben bij voorkeur één centraal kanaal om met hun vereniging te interacteren, met alle functies op één plek: accountbeheer, boeken en betalen van trainingen en evenementen, en op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Veel ledenorganisaties bieden deze functionaliteit al via een website en ledenportaal.

Het leerplatform kan geïntegreerd worden met bestaande systemen zoals bijvoorbeeld ledenbeheer (CRM), e-commerce, evenementbeheer, en financiën. Op deze manier hebben leden slechts één login nodig voor een naadloze gebruikerservaring. Bovendien ondersteunt het platform enkelvoudige betalingen van organisaties die meerdere trainingen inkopen voor hun medewerkers.

Deze integratie is essentieel. Leden waarderen de content die door de ledenorganisatie wordt aangeboden omdat het hen in staat stelt op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen hun vakgebied en om hun persoonlijke ontwikkeling te bevorderen. Als van leden wordt verwacht dat ze meerdere systemen gebruiken om toegang te krijgen tot deze content, of als ze een negatieve ervaring hebben bij het gebruik, dan kan dit gevolgen hebben voor de hernieuwing van het lidmaatschap en retentie. Een volledig geïntegreerd cloud-based leerplatform is essentieel voor ledenorganisaties die vaak een beperkte personele bezetting hebben, en die niet de mankracht hebben om extra IT-systemen te beheren.

Een leerplatform stelt ledenorganisaties in staat om uitdagende en flexibele leerervaringen te bieden en zo optimaal gebruik te maken van kennis en expertise van en voor leden. Leren en ontwikkelen initiatieven die gebruik maken van samenwerking, gestructureerde persoonlijke leertrajecten, en ondersteuning bieden van verschillende soorten media, stellen leden beter in staat om hun leerdoelen te bereiken en helpen ledenorganisaties hun bereik en belang te vergroten. 

Over de auteur

Danny van Kuijk is Senior Account Executive, EMEA bij D2L. D2L werkt wereldwijd samen met organisaties om de manier waarop miljoenen mensen online en klassikaal leren te transformeren. Het Brightplace platform van D2L is een cloud-based leerplatform dat organisaties in staat stelt uitdagende trainingen met geïndividualiseerde leertrajecten, gepersonaliseerde terugkoppeling, en betrokkenheid via gamification, sociale media, video en andere krachtige functies te ontwikkelen.

« Terug