Kalender

  1. Paper_planes_mededinging.jpg
    22 juni 2021

    BSAE Insight: Mededingingsrecht en ledenorganisaties: een uitdagende relatie!

    Wie mededinging zegt, denkt meestal aan kartelvormig en prijsafspraken tussen multinationals die her en der in het nieuws komen. Maar het mededingingsrecht heeft een directe impact op elke ontmoeting tussen concurrenten. En laat beroepsverenigingen en sectororganisaties nu bij uitstek zo’n ontmoetingsplaats zijn. Voldoende reden om daar vanuit BSAE bij stil te staan met deze Insight-sessie met advocaat en expert Pieter Paepe.

  2. tandem.jpg
    21 september 2021

    Bestuurder: lust of last voor de verenigingsprofessional? (E-Masterclass)

    Als verenigingsprofessional kom je direct of indirect in contact met het bestuur. In theorie vormt het bestuur een goed geoliede tandem met het team van professionals waarbij iedereen duidelijk afgelijnde taken heeft. In de praktijk zie je dat er soms wel andere spanningsvelden ontstaan.

     

  3. communitybuilding.JPG
    30 september 2021

    Communitybuilding (E-Masterclass)

    Hoe verzoenen we de ‘What’s in it for me?’-vraag van het lid met het collectieve belang dat de organisatie nastreeft? Het antwoord zit hem in de manier waarop we de leden binden en verbinden, niet enkel aan de organisatie, maar ook aan mekaar en aan de buitenwereld. Hoe je dat doet is de kern van deze interactieve online inspiratiesessie!

  4. speaker_belangenbehartiging.jpg
    07 oktober 2021

    Belangenbehartiging (E-Masterclass)

    Op het gepaste moment het dossier dat een absolute prioriteit is voor je achterban in de politieke schijnwerpers plaatsen, en in samenwerking met de juiste stakeholders het politiek beleid en publiek debat hierover vormgeven. Dat is de essentie van lobby of belangenvertegenwoordiging.

  5. centjes.jpg
    21 oktober 2021

    Financiering van ledenorganisaties (E-Masterclass)

    Het is ongetwijfeld de meest voorkomende vraag: hoe financieren we de werking van de ledenorganisatie? Volstaat het om enkel lidgeld te innen of zetten we in op diensten op maat voor de leden om de kas te spijzen? En hoe gaan we om met subsidies, sponsoring en alternatieve financieringsvormen? Maar vooral hoe past die aanpak binnen het geheel van de organisatie-strategie en wat is de rol van de betrokken verenigingsprofessionals?