Digital Benchmark 2023, een samenwerking tussen UMA (United Media Agencies) en UBA (United Brands Association)

22 mrt 2024

UBA digital benchmark 2023.png

Het rapport "Digital Benchmark 2023", een samenwerking tussen UMA (United Media Agencies) en UBA (United Brands Association), analyseert de netto mediabestedingen in België. De groei van digitale media was verwacht, maar de opvallende stijging van video, vooral in lokale media, trekt de aandacht. Van alle digitale kanalen trekt social advertising de meeste mediabestedingen aan in België.

Digital Benchmark 2023: lokale online video wint aandeel in groeiende markt

In 2023 bleef het aandeel van digitaal in de mediamix toenemen, wat resulteerde in 37,2% van de totale media-uitgaven, een stijging van iets meer dan 2 punten ten opzichte van 2022 (35,1%).

Online video groeit sterk en nadert social media als belangrijkste digitaal touchpoint. Vooral lokale spelers doen het goed, met een toename van hun aandeel in totale video-investeringen van 53,9% in 2022 naar 68,7% in 2023. Deze verschuiving beloont de inspanningen van lokale uitgevers en benadrukt een groeiende trend richting online videoconsumptie, terwijl het traditionele tv-publiek afneemt.

Lees meer op de website van FeWeb, Federatie van Webbedrijven.

Tags: