Trek de aandacht van je leden en wees to the point
Joëlle Germain is bijna 4 jaar aan de slag als secretaris-generaal van Sigma Federation. Ervoor bekleedde ze gedurende 25 jaar verschillende functies rond learning and dealer development bij een invoerder van talrijke automerken. De uitzonderlijke autonomie in de job sprak haar aan, al mist ze soms een gesprekspartner om bij af te toetsen.
Sigma verenigt de Belgische invoerders van machines voor (burgerlijke) bouw (graafmachines, kranen, generatoren, …) en goederenbehandeling (bvb. lifttrucks). Dit is een niche federatie die de belangen verdedigt van 70 bedrijfsleiders, verdeeld over 4 productcategorieën.
Joëlle besloot bijna vier jaar geleden om zich te smijten op de job als secretaris-generaal voor Sigma Federatie. Vooral de uitzonderlijke autonomie sprak haar aan in de job. Joëlle: “Ik sta operationeel alleen in een vzw met 9 toffe bestuurders en ik krijg ondersteuning bij de koepelorganisatie Traxio (mobiliteitsfederatie) of erbuiten.” Ze noemt zichzelf in 5 krachtige kernwoorden dan ook een ‘dynamische, autonome, leergierige en volhardende duizendpoot’.
Joëlle staat dan ook in voor de verschillende luiken waar een sectororganisatie zich voor inzet:
“Ik voer tweetalige communicatie naar de leden (individueel en in groep) rond juridische, fiscale, technische … vragen. En ik koppel de noden van onze leden uiteraard terug naar koepelorganisaties zoals Unizo, VBO, … Ik geef ook een reeks lange termijndossiers vorm. We zijn bezig met een dossier om de instroom binnen de sector te bevorderen via onder meer employer branding campagnes.” Daarnaast vindt Joëlle ook de tijd om voldoende in interactie te gaan met de leden door het organiseren van vergaderingen en netwerkmomenten en beheert ze de administratie en boekhouding van de vzw.
“We willen voor elk van onze leden betekenisvol zijn. Hoe verschillend ze ook zijn.”
De keerzijde van alleen werken
Hoewel Joëlle enorm houdt van het alleen werken, is er ook een keerzijde aan die medaille. “Als je alleen werkt kan je niet alle antwoorden hebben en mis je - vooral- een gesprekspartner bij wie je terecht kan om zaken te bespreken of af te toetsen. Het is soms moeilijk om de afweging te maken of ik wel goed bezig ben en of ik hetgeen aanbied wat voor hen het meest interessant is. Vooral ook omdat we met zeer verschillende profielen van bedrijven zitten. Er zijn kleine, maar ook zeer grote KMO’s met verschillende soorten producten en diensten, de ene is al progressiever dan de andere. En als Sigma willen we voor elk van hen betekenisvol zijn.”
Daarom stelt Joëlle zichzelf ook regelmatig de vraag waarom een lid lid blijft. “Wat is de toegevoegde waarde voor hen? De leden staan altijd centraal. Het lijkt me van groot belang een echte community te creëren, waarbij leden spontaan elkaars ondersteuning of best practices zoeken of aanbieden. Leden moet je aan je vereniging kunnen binden.”
Tijdens Covid heeft Sigma met de sterke medewerking van de koepelorganisatie bijzonder proactief gecommuniceerd en gelobbyd om de sector actief te houden. “Daar hebben we mooi mee gescoord in een periode waar niemand precies wist wat mocht of niet. Mijn specifieke rol was om in de massa informatie die ik via de koepel- en andere organisaties kreeg, datgene wat pertinent was voor de Sigma leden, te filteren en hun noden naar de lobbyist te vertalen”, verduidelijkt Joëlle.
Maak je info onmisbaar
Algemeen hecht Joëlle groot belang aan het kennen van haar leden en aan hen zin geven om haar teksten te lezen. “Hoe interessant jouw informatie ook mag zijn, als de mailingstroom groot is en de vereniging – per definitie – binnen hun business niet hun eerste prioriteit is, moet je proberen om hun aandacht te trekken en zodanig to the point zijn, dat ze jouw e-mail by default steeds gaan openen en liefst ook nog doorsturen naar hun medewerkers.”
Waarom lid van BSAE?
“Bij BSAE kennen ze de diversiteit aan skills die je als verenigingsprofessional nodig hebt. Zij kunnen in functie van de behoeften in een steeds evoluerende wereld op deze noden inspelen (bv via informatie en opleidingen).”
SIGMA is al vele jaren de bevoorrechte gesprekspartner in de sector van materieel voor Burgerlijke Bouw, Bouw en Goederenbehandeling. www.sigmafederation.be |