Hoe verrassend mag een lidmaatschap zijn?
We vragen vooraf lidgeld en hopen vervolgens dat wat we leveren aan voordelen en diensten zal voldoen aan de verwachtingen. Tegelijk zijn we bang dat indien dat niet het geval is het lid zal vertrekken.
Verwijzend naar het gedachtengoed van twee boeken, nl. Creatieve Economie & Cultuurbeleid van Winnie Moltmaker en Maakkracht van Tabo Goudswaard en Jetske van Oosten, wil ik even de volgende bedenking lanceren. Ik had het al eerder over verwondering als ledenvoordeel, maar wil nog een stapje verder gaan en het over de onderliggende ‘driver’ hebben.
Laten we vooral creatief zijn en de leden verrassen, met zaken die nieuw of anders zijn. Ervaringen die een emotie oproepen omdat net nooit volledig aan de verwachtingen voldaan wordt. Je overstijgt die of je stelt teleur. Maar dat kan geen kwaad. Het zet aan tot nadenken, tot actie. En de betekenis die de gebruiker toekent aan deze ervaring kun je zien als de symbolische waarde van het lidmaatschap.
Misschien moeten we het lid wel zien te overtuigen dat het lidmaatschap een expeditie is. Een proces waarvan op voorhand niet geweten is wat de uitkomst zal zijn, maar wel één waarbij de reis minstens even interessant is als de bestemming. Daarvoor is dus veel creativiteit nodig. Verrassingen kunnen er maar komen dankzij verbeeldingskracht om de zaken op een andere manier te bekijken en maakkracht om de dingen anders aan te pakken. Competenties die misschien niet direct als de meest evidente beschouwd worden voor het verenigingswerk. Zijn verenigingswerkers onder de categorie van creatieve professionals te brengen zoals kunstenaars, ontwerpers, verhalenvertellers? Professionals die vooral verliefd zijn op het vraagstuk en niet zozeer op de oplossing. Door niet te weten wat de oplossing is of de finaliteit van waar ze mee bezig zijn, ontstaat er meer ruimte om te verkennen, te verbreden en te verdiepen maar vooral om te verrassen.
Op die manier gaat een lidmaatschap niet louter over economische waarde of return on investment, maar eerder om de symbolische waarde die zich op diverse manieren kan manifesteren, zoals in zelfreflectie, identiteitsvorming, samenhorigheidsgevoel of goesting om dingen anders te doen.
Klinkt dit allemaal wat abstract, kom naar mijn volgende sessie van de masterclass, live in Gentbrugge op 22 oktober 2024. Ik neem je mee naar concrete acties – waaronder heel wat laaghangend fruit – om de verbinding tussen je leden, maar vooral de perceptie van waarde te vergroten. Het enige wat je moet meebrengen is een open geest om zelf verwonderd te willen worden.