“Ik zit helemaal op mijn plaats binnen een beroepsvereniging. Mijn nieuwe creatieve uitdaging maakt het voor mij compleet.”

vrijdag 20 maart 2020

Artikel door Josefien D'Haene

CEO’s, gedelegeerd bestuurders, staf-, communicatie- en eventmedewerkers, lobbyisten, actieve bestuurders, … het zijn allemaal functies of rollen die onmisbare schakels zijn binnen het functioneren van een ledenvereniging. We zetten telkens een verenigingsrol in de kijker.

Fien De Baere is office, marketing en project manager bij VVR, Vereniging van Vlaamse Reisbureaus. Een mondvol, waarbij de termen marketing en project er pas recent bijkwamen. Wij vroegen haar wat haar drijfveer is om zich elke dag opnieuw voor haar leden, de reisprofessionals, in te zetten en hoe zij haar rol binnen de vereniging ervaart.

IMG_5065.JPGFien De Baere startte haar carrière bij de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus 22 jaar geleden. Na haar stage bij de vereniging ging ze er eerst aan de slag als management assistant, later als office manager. Na een zoektocht naar nieuwe uitdagingen kreeg ze er vorig jaar ook marketing en project management als taak bij. Een kans waar ze gretig haar tanden in zet en intussen resulteerde in de campagne #ReisBewust #ReisGerust.

“De vereniging ontstond in 1975 als Vereniging van Vlaamse Reisbureaus, maar intussen is die term achterhaald. Tegenwoordig gaat dat veel breder en verenigen wij reisprofessionals, daaronder rekenen wij ook touroperators, reisorganisatoren, MICE-spelers, zakenreisbureaus, leveranciers aan de sector … Zo hebben we nu 600-tal leden en dat blijft in stijgende lijn gaan. Wij inspireren en informeren via opleidingen en zorgen ervoor dat het beroep in de kijker blijft. Daarnaast wordt er veel beroep op ons gedaan voor juridische bijstand”, legt Fien uit.

Duizendpoot

Als office manager houdt Fien de boel draaiende als een van de schakels even ontbreekt. Zij zorgt ervoor dat de teamleden wekelijks samenkomen. Ze staat mee in voor de ledenadministratie en facturatie, de leden komen in eerste lijn bij haar terecht met vragen. “Toch had ik het gevoel dat ik in die rol iets miste, na twintig jaar vond ik het tijd om wat meer van mezelf te tonen. Het management steunde me daarin. Samen met een jobcoach ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe richting. Daar kwam uit naar voor dat ik binnen een beroepsvereniging echt op mijn plaats zit. Het dienen van een hoger doel, in dit geval de sector van de reisprofessionals vooruithelpen, geeft me voldoening en energie.” Daarnaast gaf de jobcoaching aan dat Fien een mentale en creatieve uitdaging nodig had binnen haar job. “Vanuit die vaststelling is het een beetje vanzelf gegaan. Op dat moment lag, door de opkomst van het online reizen boeken, ook de vraag van de leden voor om het beroep van de reisprofessional in de kijker te houden.”

“Door de sfeer van vertrouwen binnen ons team ben ik met mijn idee voor de #ReisBewust #ReisGerust campagne naar hen gestapt. Ik ben door de ‘Winkelhier’-campagne van UNIZO geïnspireerd. Net zoals zij het belangrijk vinden om bewust voor lokale handelaars te kiezen, vinden wij dat de reiziger beter geïnformeerd moet worden en zo bewust de keuze maakt om goed omkaderd, goed beschermd en gerust op vakantie te vertrekken. Voortbouwend op dat idee was ik met woorden aan het spelen, ik speelde al snel met de #ReisBewust. #ReisGerust kwam erbij omdat we het op die manier koppelen aan onze zustervereniging VVRO, de Vereniging Vlaamse Reisorganisatoren, waaronder de verzekeringen voor onze leden vallen.”

Een campagne die meegroeit met de actualiteit

“Bijzonder aan de campagne is dat we wel een plan uitgetekend hebben voor de campagne, maar dat dat niet volledig vaststaat. De basis voor de campagne staat er, maar daar kunnen telkens andere projecten aan gehaakt worden. Ik heb de campagne bewust zo ontworpen, omdat deze aanpak makkelijk kan meegroeien in functie van de actualiteit. Ze kan verschillende thema’s dragen zoals duurzaamheid, opleiding en bijscholingen, … De hashtags geven onze leden, de reisprofessionals, een eenduidige manier om mee te surfen op een actie die breed gedragen wordt en zijn troeven mee in de kijker stelt.” De leden pikken de campagne ook stilaan op. “We geven ze nog steeds lichte duwtjes, door echt concrete visuele voorbeelden van andere leden te delen in onze nieuwsbrief.”

De campagne wordt ook offline gedragen, op de verschillende vakantiesalons hebben ze die in de kijker gezet door roll-ups onder de leden te verdelen en zelf met een stand aanwezig te zijn, waarbij VVR flyers over de #Reisbewust#Reisgerust campagne uitdeelde en de bezoekers naar hun leden op de beurs doorverwezen. “Een cartoon van Lectr hielp met een vleugje humor de aandacht op onze flyers trekken, om dan ook enkele punten mee te geven aan de klant over waarom je best bij een reisagent boekt.”

Gezicht van

De jobcoach, collega’s en het volgen van haar intuïtie zorgden ervoor dat Fien nu meer als één van de gezichten van VVR naar buiten treedt. “Ik vind het belangrijk dat er een vrouw vanuit de vereniging naar voren kan treden. De sector van de reisprofessionals is overwegend vrouwelijk, al zijn de CEO’s en beslissingsnemers voornamelijk mannen”, zegt Fien.

“Ik neem ook grotendeels de communicatie voor mijn rekening. Onze CEO Koen van den Bosch is woordvoerder. Samen coördineren we wat er in de nieuwsbrief komt, uiteraard rekenen we daarvoor op input van het team. De sociale media van onze vereniging beheer ik. We vonden het belangrijk om daar één beheerder voor te hebben, zo blijft het duidelijk wat wanneer gepost wordt, welke posts al gedeeld werden, … Het proces van werken met sociale media is er voor mij vooral een van trial and error. Zo leer je het meest.”

Leden die elkaar vinden, daar doen we het voor

Fien staat ook mee in voor het organiseren van het tweejaarlijks buitenlands congres voor de leden van de VVR. Dit jaar wordt het een vijfdaags congres in Bodrum. “Het mee helpen zoeken naar sprekers, locaties, hotels, sponsors, uitstappen, … zijn zaken waar ik zeer graag bij betrokken ben. Om dan op het congres zelf de leden elkaar te zien ontmoeten, … Dat geeft me voldoening en zo zie je de directe return van je werk”, vertelt Fien enthousiast.

Fien De Baere – office, marketing en project manager bij VVR

Werkgeluk haal ik vooral uit: de wetenschap dat ik via mijn werk iemand heb kunnen helpen. Onze leden zijn 600 zelfstandigen. Samen met ons team een verschil maken en bouwen aan de toekomst van onze sector geeft mij veel voldoening.

Ik vind het meest inspiratie voor mijn job: op momenten dat ik er niet naar op zoek ben. Ik hou van magazines lezen die totaal niks met onze sector te maken hebben. Of ik bezoek een museum of tentoonstelling of ga wandelen in de natuur. Meestal komt de inspiratie dan gewoon vanzelf.

Het moeilijkste aan mijn job vind ik: mezelf een juiste plaats geven binnen onze sector. Ook binnen ons overwegend mannelijk team. Ik ben geen reisagent en toch verwachten veel van onze leden dat ik alle (juridische) vakkennis beheer. Ik ben hier gestart als administratieve duizendpoot en zo verder uitgegroeid naar creatievere zaken om zo de leden verder te ondersteunen. Hierin verder groeien is niet alleen goed voor mezelf, maar daar kan ook onze ganse ledenwerking alleen maar sterker van worden.

Een uitdaging voor verenigingsprofessionals is volgens mij: je leden echt kennen. Wie zijn ze, wat doen ze, waar hebben ze nood aan? Onze sector is in de laatste paar jaar enorm geëvolueerd van reisagenten die pakketreizen verkopen (doorverkopers) naar niche spelers met elk hun eigen producten. Volgens mij speelt dit ook binnen andere sectoren. We mogen hierin niet achterop blijven als ledenvereniging. Daarnaast moeten we ook zeer transparant blijven communiceren.

Ik wil mij in de toekomst nog bijscholen in: enkele zaken die steeds belangrijker worden binnen mijn job, namelijk marketing, sociale media en event management.

« Terug