Over Communitybuilding met case Leuven MindGate (E-Masterclass)

Communitybuilding met case Leuven MindGate (E-Masterclass)

Hoe verzoenen we de ‘What’s in it for me?’-vraag van het lid met het collectieve belang dat de organisatie nastreeft? Het antwoord zit hem in de manier waarop we de leden binden en verbinden, niet enkel aan de organisatie, maar ook aan mekaar en aan de buitenwereld. Hoe je dat doet is de kern van deze interactieve online inspiratiesessie, inclusief concrete case Leuven MindGate!

De uitdagingen van het lidmaatschap en de relatie met leden

In sterk veranderende tijden is het niet makkelijk om relevant te blijven voor de leden en achterban. We moeten de aanpak van het lidmaatschap dus herdenken en openstaan voor andere vormen van binding of relaties met leden.  Niet enkel de organisatie speelt hierin een rol, ook het bestuur en de actieve leden – zij moeten zich als ambassadeurs profileren. En nog belangrijker: we moeten de leden niet enkel centraal zetten in onze aanpak, maar we moeten hen actief meenemen in de uitvoering van de ambities van de organisatie.

Concrete en inspirerende inzichten van Marc Mestdagh en een case over Leuven MindGate

Deze sessie biedt aan de hand van inzichtelijke modellen en concrete tips handvaten om de ledenbinding binnen je organisatie sterker en duurzamer te maken.

Marc Mestdagh is verenigings- en communityexpert bij 2Mpact en actief en bezielend bestuurder van BSAE. De inzichten en modellen van Marc zijn reeds jarenlang een unieke en steeds vernieuwende bron van inspiratie voor ledenorganisaties en communities in België.

Nieuw is dat een gastspreker een case komt toelichten zodat de theoretische concepten nog duidelijker en tastbaarder vertaald kunnen worden. Wat op zich dan weer ten goede komt aan de interactie met de deelnemers – een essentieel onderdeel van de masterclasses in kleine groep.

Johan Merlevede is directeur van Leuven MindGate sinds de oprichting van de vzw 5 jaar geleden:

“De betrokkenheid van onze leden bij onze organisatie is essentieel. De leden die afhaken zijn typisch leden die hun lidmaatschap puur evalueren op de omzet die ze er uit gehaald hebben. Daar is op zich niets mis mee, maar dit is geen straffe lijm die hen aan de organisatie bindt. Wie mee is in ons verhaal, en dat zijn gelukkig de meeste van onze leden, kijkt op langere termijn en is een veel duurzamer lid. Recruteren op de pure “return on membership”, is de beste garantie om je lid snel weer te verliezen.”

[Leuven MindGate www.leuvenmindgate.be verenigt de overheid, kennisinstellingen en bedrijven van het Leuvense ecosysteem. Meer dan 300 organisaties zijn lid. Samen willen ze Leuvense regio internationaal op de kaart zetten als de regio bij uitstek voor technologie, gezondheid en creativiteit en als de ideale plek om te leven, te werken en je bedrijf te vestigen. De tweede doelstelling is ook om de regio nog verder te versterken door nog meer samenwerking en kruisbestuiving te faciliteren.]

Welke inzichten neem je na deze sessie mee naar huis ?

  • Lid worden is geen gebeurtenis maar een proces: hoe omgaan met de complexe ‘levenscyclus’ van een lid? Hoe hard moeten we ons inzetten om van alle leden actieve leden te maken? Wat is de rol van het bestuur daarbij?
  • Hoe pakken we ledenvoordelen en gepersonaliseerde ‘diensten’ aan: wat moet een organisatie wel en niet doen voor haar leden? Welke nieuwe ‘formats’ kunnen we ontwikkelen? Hoe kijken we daarbij naar externe samenwerking?
  • Tips & tricks om leden beter te bedienen en te binden: tools zoals CRM, enquêtering, het gebruik van onze website, newsletters, social media, ...
  • Hoe kunnen we de inzet en de collectieve intelligentie en kennis van leden op een efficiënte manier aanwenden zodat zowel de organisatie als de leden er beter van worden (bv. op het vlak van kennisopbouw, lobby, stakeholdersmanagement,…).
  • ...

De sessie vertrekt vanuit de 'waarom-vraag' en de strategie van je ledenorganisatie, maar door interactie met de deelnemers en vanuit hun specifieke context maken we de 'hoe en wat' heel concreet. De sessie is dus geen vrijblijvende inspiratiesessie, maar ook geen concrete training van vaardigheden. Je leert in deze sessie dus niet hoe je social media te beheren, maar wel hoe je social media kan inzetten in een ledencontext of community.

Laat je alvast inspirerende door deze blogberichten

Op www.marcmestdagh.be vind je een uitgebreid overzicht van blogberichten op ledenbinding, communitybuilding en verenigingsmanagement. Alvast enkele insteken die aan bod komen. In deze sessie krijg je actuele duiding, een helder beeld van de essentiële inzichten en maakt je de concrete toepassing naar je werking.

  • 'Hoe maken we van een koud netwerk een warme community?'
  • Hoe maken we van commissies, werkgroepen of taskforces boeiende en vooral 'verbindende' momenten voor de leden?
  • Ledenbinding is geen doel maar een middel
  • Communitybuilding voorschrijdende 'corona'-inzichten (+ inzicht in de aanpak van een vorige sessie)

Dit zeiden deelnemers aan vorige sessies

Meer dan 180 professionals uit ledenorganisaties, platformen of communities volgden reeds eerder deze BSAE-opleiding met Marc Mestdagh. Deze sessie mag dan ook gezien worden als dé must-have bij BSAE voor elke verenigingsprofessional en -manager die trots is en steeds wil ontwikkelen met zijn of haar ledenorganisatie of community.

"Ik kreeg nieuwe elementen aangereikt om mijn vereniging naar een hoger niveau te brengen, zowel door de opleiding zelf als door de interactie met de andere aanwezigen."

"Ik kreeg een aantal grote inzichten mee. De spreekwoordelijke frank viel."

"Door zaken schematisch in kaart te brengen en te benoemen, kan ik nu beter de processen die binnen onze organisatie lopen in hun context plaatsen. Ik besef nu ook dat we eens meer onze dagelijkse werking in vraag moeten durven stellen."

Praktisch info

Wanneer?  Donderdag 30 september 2021, van 09u30 tot 12u30

Waar? Online via ZOOM.

Prijzen?

Dit is iets voor mij! Ik doe mee en schrijf me nu in:

  • 300 euro
  • 225 euro voor leden BSAE en collega's

Prijzen excl. BTW

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Prijzen exclusief 21% btw.