Neos vzw werkt aan de beeldvorming van en over oud(er) zijn met FOERT-campagne

3 okt. 2023

neos campagne foert.png

Martin De Loose, directeur van Neos vzw, kadert de FOERT-campagne die ze opstartten.

Martin vertelt:

"Beeldvorming van en over oud(er) zijn. Het zit nog steeds niet goed. “Het is alsof je van de ene dag op de andere niet meer meetelt”, hoor ik vaak. Leden die me vragen waarom ik als ‘jonge’ directeur wil vertoeven tussen die ‘ouwe’ mensen. Ik krijg dan een heel onbehaaglijk gevoel. Ik word dan met de beeldvorming geconfronteerd dat de ander denkt dat ik een negatief beeld over hen heb. Dat zij denken minder te zijn, of dat zij zich minder moeten voelen, omdat er bij hen een cijfer meer staat op de teller. Terwijl we allemaal weten dat leeftijd meer dan een getal is, zoals de Ierse professor Rose Anne Kenny mooi beschrijft in haar boek. Ook de verwoede pogingen van een aantal creatieve denkers - zoals chartoloog Charlotte Brys die spreekt over gouder worden, Manu Keirse over verzilvering (ipv vergrijzing) of Filip Lemaitre over The Silver Ones - hebben de beeldvorming nog niet doen keren.

Ik denk niet dat het mijden van het drieletterwoord de oplossing is. Wel geloof ik heel sterk in de wijze waarop we zelf omgaan met de beeldvorming. Als we nu eens massaal foert zouden zeggen, ik ben oud, en dan? Onze leeftijd kunnen we niet veranderen. Wel kunnen we het beeld dat we over onszelf hebben en dat anderen over ons hebben zélf bepalen.  

Omdat het belangrijk is dat we dit beeld dat er over ‘oud’ heerst, bijstellen, lanceren we met Neos de FOERT-campagne. Hiermee willen we met zoveel mogelijk mensen de wereld tonen wie we zijn, dat oud er toe doet, en dat oud niet iets is om bang van te zijn. Dit doen we door massaal “Foert, ik ben oud, en dan?” te zeggen, onze dikke duim op te steken, een selfie te nemen en onze trotste unieke reacties te delen op sociale mediakanalen met de hashtags #foertoudendan en #Neosvzw.

Lees zijn volledige bijdrage hier en bekijk de eerste beelden van de campagne.

Tags: