UBA Belgium publiceert het volledige rapport van de Digital Benchmark 2022 voor haar leden

17 apr. 2023

UBA logo.png

Vorige maand publiceerde UBA, in samenwerking met UMA, de eerste resultaten van de Digital Benchmark 2022. Deze biedt een uitgebreide kijk op de evolutie van het Belgische medialandschap en geeft ook aan hoeveel deze markt waard is. Vandaag is een gedetailleerder rapport beschikbaar voor de leden.

Ze publiceren nu een uitgebreider rapport met enkele interessante analyses ten voordele van UBA-leden, per sector en per medium.

Daarnaast is er een vergelijking tussen lokale en internationale media. De cijfers die lokaal vergelijken met internationaal zijn zonder meer opmerkelijk, en intuïtief zou men denken dat die verdeling volledig anders is. 

Dankzij de data die UBA-leden eind vorig jaar aanleverden, zijn nu ook inzichten beschikbaar op vlak van onder meer in-housing van media.

Dit zijn de voornaamste conclusies die ze kunnen trekken uit de data die werden vergaard door UMA en UBA: 

  • De investeringen in digitale media zijn alweer licht toegenomen ten opzichte van vorig jaar en bedragen vandaag zo'n 35,1% ;
  • Televisie blijft nog steeds het grootste medium in België;
  • Sociale media staan nog altijd op de eerste plek bij adverteerders als het aankomt op internaliseren van media. Een kwart van de investeringen in digitale media zijn ten voordele van sociale netwerken;
  • De top 3 sectoren in online media zijn nog steeds, in volgorde, de automobielsector, retail en telecom. Deze 3 sectoren vertegenwoordigen nagenoeg 45% van de digitale mediamarkt in België. Digitale investeringen in automotive zijn tegenover 2021 gestegen met bijna 40%.

Tags: