Arteveldehogeschool en Comeos lanceren resultaten 5e SMI Barometer

10 mei 2024

Comeos logo.png
Bijna negen op de tien meisjes tussen 16 en 24 jaar gebruiken elke dag Instagram. Dat is een van de hoofdbevindingen van het onderzoek gevoerd door Arteveldehogeschool in samenwerking met Comeos. Tegelijk maken steeds meer Belgen zich zorgen over hun omgang met sociale media.

Arteveldehogeschool en Comeos brengen met de SMI Barometer jaarlijks de adoptie, het gebruik en de evaluatie van socialemedia- en influencermarketing door Belgen in kaart. De SMI Barometer is praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek binnen Communicatie, Media en Design van Arteveldehogeschool.    

De SMI Barometer peilt naar het gebruik, de attitudes en het gedrag van jongeren ten opzichte van sociale media en influencers d.m.v. een grootschalige kwantitatieve online survey bij 4.516 Belgen tussen 16 en 39 jaar. Daarnaast brachten 29 individuele online diepte-interviews (via WhatsApp) extra inzichten in jongeren hun beleving van (branding via) sociale media en influencers. Bovendien bevraagden de onderzoekers de visie en aanpak van Belgische (retail)merken m.b.t. sociale media en influencermarketing door middel van 10 online expertinterviews. Dit is de vijfde editie van het SMI Barometer-onderzoek voor Vlaanderen en de vierde editie voor België.

Met 94,2 % van de Belgische jongeren die het platform gebruiken, blijft Instagram het populairste sociale medium van het land. 81,4 % van de 16- tot 24-jarigen consulteert Instagram ook dagelijks. Het momentum ligt evenwel bij TikTok: terwijl Instagram voor de dagelijkse gebruikers een achteruitgang van 5,7 % optekent in vergelijking met vorig jaar, staat TikTok nu op plaats 2. 70,4 % van de Belgische jongeren gebruikt de app dagelijks, van kortbij gevolgd door Snapchat (69,6 %).  

“Opmerkelijk is dat vrouwen in die leeftijdscategorie sociale media over het algemeen veel intenser gebruiken”, zegt onderzoeker dr. Marijke De Veirman (Arteveldehogeschool). “We zien dat 89,2 % van de vrouwen tussen 16 en 24 jaar minstens een keer per dag Instagram checkt. Dat is beduidend hoger dan bij mannen: ‘slechts’ 74,4 % opent Instagram dagelijks. Hetzelfde geldt voor TikTok: 77,2 % van de vrouwen tussen 16 en 24 jaar opent TikTok dagelijks, waar dat bij mannen in die leeftijdscategorie 64 % is. YouTube is dan weer koploper bij jonge mannen: 77,2 % van hen gebruikt het platform dagelijks, terwijl dat maar voor 51,6 % van hun vrouwelijke leeftijdsgenoten geldt.”

Interesse in meer resultaten? Bekijk ze op de website van Comeos.

Tags: